• تماس تلفني يا استفاده اينترنت در كدام اپراتور گران تر است؟
  • چگونه با گوشي آيفون به اينترنت خط همراه اول، ايرانسل و ..... وصل شويم؟
  • فروش فوري سيم كارت خود را به رندباز بسپاريد؟
  • هديه دوشنبه سوري براي همراه اولي ها
  • نحوه برداشتن پين كد سيم كارت در گوشي هاي هوشمند اندرويد و آيفون

پرسرعت ترين اينترنت متعلق به كدام اپراتور است؟

۸ بازديد

اينترنت شايد مهم ترين پديده ايي كه از زماني كه آمده است بشر را درگير خود كرده است و باعث شده است كه اطلاعات مردم بالا تر برود. اينترنت در طول اين سال ها توانسته است كه بسيار مفيد باشد و حتي اثر گذار باشد. اين روز ها به واسطه اينترنت بسياري از كارها به صورت مجازي انجام مي شود و بسيار در كارهاي مردم اثر گذار بوده است.اما اين روز ها اپراتور هاي سيم كارت هم در تلاش هستند كه بتوانند براي مردم اينترنت مناسب تهييه كنند تا مردم حتي در محل كارهايشان به خوبي از آن استفاده كنند.اپراتور ها سيم كارت اين روز ها بعد از اتفاقاتي كه براي اينترنت در اوايل سال افتاد در تلاش هستند كه بتوانند بهترين سرويس ها را براي مردم فراهم كنند تا جايي كه براي رضايت مشتريان خود و كسب جايگاه برتر در ميان مردم دست به كارهاي خاص و منحصر به فرد بزنند.

درست است كه قدمت حضور اپراتورها در بازار سيم كارت ايران يكسان نمي باشد و تقريبا براي يك دهه، اپراتور همراه اول به عنوان تنها اپراتور فعال در كشور، سلطان بلامنازع اين ميدان بود، ولي با حضور ايرانسل در سال 85 شرايط براي همراه اول كمي سخت و رقابتي گرديد.

 

زيرا اپراتور همراه اول با هدف ارائه خدمات تماس صوتي تلفن همراه تاسيس شده بود و به عنوان بزرگترين شركت مخابراتي كشور در طول اين سالها توانسته بود؛ بهترين و گسترده ترين خدمات را در اختيار مشتركين سيم كارت هاي دائمي خود قرار دهد، ولي ايرانسل خيلي زود با عرضه سيم كارت هاي اعتباري و با هدف عرضه اينترنت توانست جايگاه خاصي در بين كاربران پيدا كرده و فعاليت خود را علاوه بر تلفن هاي همراه به اينترنت همراه و وايمكس گسترش دهد.

 

سپس در سال 89 اپراتور رايتل با هدف ارائه نسل سوم تلفن همراه و سرويس مكالمه تصويري معرفي شد كه شرايط را كمي براي رقبا سخت تر ساخت. هر چند كه سرويس مكالمه تصويري اين اپراتور بنا به صلاحديد مسئولان امر؛ عملي نشد و اين اپراتور را در حد يك رقيب معمولي تنزل داد؛ ولي تلاش هاي اين اپراتور زمينه اينترنت نسل سوم بسيار مناسب و قابل قبول مي باشد.

سالها فعاليت مستمر و شبانه روزي اين اپراتورها سبب گرديد تا در حال حاضر اپراتور همراه اول از بيشترين تعداد مشترك سيم كارت هاي دائمي فعال در كشور برخوردار باشد، بيشترين تعداد مشترك سيم كارت هاي اعتباري فعال نيز متعلق به اپراتور ايرانسل باشد و اپراتور رايتل به عنوان اپراتور پيشرو در زمينه اينترنت نسل سوم شناخته شود.

 

بهترين اپراتور از نظر سرعت اينترنت

در دنياي مدرن امروز، كاركردهاي تلفن هاي همراه بسيار بيشتر از ارسال پيامك و برقراري يك ارتباط ساده تلفني مي باشد. قابليت اتصال اين وسيله كوچك و هوشمند به شبكه جهاني اينترنت؛ آنچنان قدرتي به تلفن هاي همراه بخشيده است كه مي تواند در چشم بر هم زدني؛ جهان را به دهكده اي كوچك تبديل كند كه امكان استفاده از انواع خدمات و سرويس هاي آن را براي همگان در هر نقطه از جهان فراهم مي سازد. به همين خاطر براي بسياري از كاربران در سراسر جهان، اينترنت و عوامل موثر بر آن بسيار مهم مي باشد و اين نكته تاثير بسيار زيادي بر انتخاب افراد در هنگام خريد سيم كارت خواهد داشت.

اهميت اين موضوع در كشور ما نيز كه در مسير پيشرفت و توسعه قرار داشته، كم نبوده و آمارها نشان مي دهد كه بسياري از افراد در هنگام خريد سيم كارت به سرعت اينترنت توجه قابل ملاحظه اي دارند.

به طور كلي براي مقايسه بين عملكرد سه اپراتور فعال در كشور، در زمينه سرعت اينترنت لازم است موارد مهم تاثير گذار بر آن مورد بررسي قرار گيرد كه در ادامه به آن اشاره مي كنيم:

 

·        تكنولوژي 4G

اينترنت نسل چهارم نخستين بار از سوي اپراتور همراه اول در اختيار مشتركين سيم كارت دائمي همراه اول و سيم كارت اعتباري همراه اول قرار گرفت، ولي خيلي زود ايرانسلي ها هم امكان برخورداري از اين تكنولوژي را داشتند. به همين خاطر در حال حاضر فرقي نمي كند؛ مشترك كدام اپراتور باشيد و يا از چه نوع سيم كارتي استفاده كنيد، هر دو اپراتور پرمخاطب ايران سرويس هاي خود را مبتني بر اينترنت 4G ارائه مي كنند. ولي مشتركين رايتل در حال حاضر تنها در سطح شهر تهران مي توانند از اين فناوري بهره مند گردند.

 

·        ميزان پوشش دهي اينترنت

بر اساس اعلام اپراتورهاي همراه اول، ايرانسل و رايتل ميزان پوشش دهي اينترنت 4G در كشور متفاوت بوده و در برخي جاده ها و مناطق دور افتاده؛ هنوز امكان استفاده از اين تكنولوژي وجود ندارد. در شهرها و مناطق مسكوني نيز گستردگي پوشش يكسان نيست. مثلا در استان تهران پوشش اينترنت نسل 4 كامل بوده و در بعضي مناطق اين ارتباط بسيار قوي تر مي باشد، هر چند كه در برخي شهرها و مناطق مسكوني نيز اين پوشش در حد معمولي بوده و نياز به گسترش بيشتر دارد.

البته مشتركين سيم كارت رايتل امكان استفاده از اين تكنولوژي را فقط در سطح شهر تهران دارند.

 

·        ميزان سرعت اينترنت

درست است كه براي دسترسي اينترنت، آنتن دهي و پوشش شبكه بسيار مهم و اساسي است، ولي رايج ترين پرسش  كاربران در هنگام انتخاب يك سيم كارت، مربوط به سرعت اينترنت مي باشد. جهان كنوني جهان سرعت و فناوري است و تاثير آن بر زندگي هاي مدرن به قدري زياد و غير قابل انكار مي باشد كه طبيعي است اينترنت، به عنوان اصلي ترين نماد اين تكنولوژي، با معيار سرعت سنجيده شود.

براي تعيين ميزان سرعت اينترنت لازم است در شرايط مختلف ايده آل، عادي و سخت در مكان هاي مختلف كه اپراتورها داراي بهترين قدرت سيگنال و پايين ترين ترافيك شبكه اينترنتي هستند، ميزان سرعت اينترنت آنها را چك كرد. البته امكان چك كردن در شرايط بدون ترافيك و خط اختصاصي وجود ندارد و در ساعاتي كه پايين ترين حجم ارتباطات در آن انجام مي شود، بايد تست را انجام داد كه در همين سطح هم؛ كاري است بسيار سخت و پيچيده كه نه تنها زمان بر و پر هزينه مي باشد، بلكه بررسي دقيق و كارشناسانه يك تيم حرفه اي و زبده را نيز مي طلبد.

 

نتايج تست ها و بررسي اوليه نشان مي دهد: اپراتور همراه اول با بيشترين پوشش شبكه، پر سرعت ترين اينترنت كشور را نيز ارائه مي دهد و اپراتور ايرانسل در جايگاه دوم به عنوان كم هزينه ترين اپراتور شناخته مي شود.

به طور دقيق تر مي توان گفت؛ در حال حاضر اپراتور همراه اول از بيشترين ميزان پوشش شبكه در كشور برخوردار است و تقريبا در همه شهرستان ها، مناطق كوچك و جاده ها گسترده شده است، بنابراين كسب مقام اول سرعت متعلق به اين اپراتور مي باشد. از سوي ديگر اپراتور ايرانسل نيز توانسته با ارائه خدمات كم هزينه و مقرون به صرفه به عنوان يك شركت متعادل در بين كاربران محبوبيت خوبي كسب كرده و مقام دوم اين رقابت را نصيب خود كند. در نهايت شركت رايتل؛ بدون سرويس مكالمه تصويري، هيچ چيز قابل عرضه و منحصر بفردي نداشته و عملا از اين رقابت جا مانده و از كمترين تعداد مشترك و سطح پوشش شبكه پايين برخوردار است. البته توجه به اين نكته نيز الزامي مي باشد كه با رشد سرعت اينترنت در ايران، خدمات اپراتور رايتل در خصوص اينترنت نسل سوم خوب و قابل است.

 

علاوه بر اين فاصله بسيار كم فضاي رقابتي در بين دو اپراتور همراه اول و ايرانسل، اساسا شرايط مقايسه را بسيار سخت و در برخي موارد غير ممكن مي سازد، زيرا در بسياري از موارد رشد سرعت اينترنت در اين دو اپراتور همزمان و دوشادوش مي باشد. مثلا در حالي كه اپراتور رايتل در تلاش است تا پوشش شبكه 4G را در سطح شهر تهران براي كاربران خود عرضه نمايد، دو اپراتور ايرانسل و همراه اول اخيرا شبكه  4.5G  را در سطح استان تهران براي كاربران خود راه اندازي نموده اند.

با وجود چنين پيشرفت هايي، سطح رضايت مندي كاربران از سرعت اينترنت حتي در سطح شهر تهران كه به نوعي سرويس متمركز تري داشته و خدمات بهتري را ارائه مي كند، در حد نارضايتي ملي است و سرعت دانلود و آپلود به قدري كند مي باشد كه مي توان به جرات ادعا كرد اصلا رضايتمندي وجود ندارد. البته همه آنچه كه گفته شد مربوط به شرايط عادي استفاده از اينترنت مي باشد و اين روزها كه اختلال در شبكه و قطعي اينترنت يك روش رايج در كشور مي باشد، اين شرايط به هيچ وجه صدق نمي كند.

 

از سوي ديگر؛ شايد بهتر بود كه دامنه مقايسه را گسترده تر كرده و به سرعت اينترنت در  ايران با كشورهاي منطقه و يا كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته نيز اشاره اي كنيم، ولي اين كار عملا غير ممكن مي باشد. زيرا سرعت اينترنت در ايران در مقايسه با ساير كشورها اصلا حرفي براي گفتن ندارد و در برابر آنها همچون كودكي نوپاست كه توان راه رفتن ندارد؛ چه برسد به دويدن و سبقت گرفتن. به همين خاطر به نظر مي رسد سرعت اينترنت در ايران براي رسيدن به جايگاه مقايسه جهاني، راهي پر فراز و نشيب در پيش دارد كه احتياج به عزم ملي و اراده جمعي داشته تا بتوان علاوه بر گسترش زير ساخت ها به هدف مطلوب نيز دست يافت.

 

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.