اين روز ها بسياري از افراد سيم كارت هاي مختلفي را به نام خود دارند كه با هر كدام از آنها كارهايي را انجام مي دهند. درست است كه سيم كارت ها با كد ملي هر فرد داده مي شود براي همين سازمان تنظيم مقررات راديويي اعلام كرده است كه هر فرد 10 سيم كارت داشته باشد.بسياري از افراد جامعه كه فقط 2 سيم كارت دارند هر زماني كه دوست داشته باشند هر زماني كه دوست داشتند مي توانند به تعداد سيم كارت هاي خود بي افزايند اما بعضي از افراد ده سيم كارت را دارند. اين قانون براي كساني كه 10 سيم كارت را دارند باعث بروز مشكلاتي شده است چون ممكن است هر زماني كه بخواهند سيم كارت هاي مختلف خود را خاموش يا روشن كنند همين مسئله باعث بروز مشكلاتي ممكن است براي فرد شود. اين موضوع كه به صورت مستقيم و غير مستقيم سبب بروز مشكلات و بي نظمي هايي در سيستم ارتباطات كشور گردد، باعث تصويب قانوني گرديد كه بر اساس آن اپراتورها مي توانند نسبت به سلب امتياز سيم كارت هايي كه بلااستفاده مانده اند، اقدام نمايند. طبق آمار رسمي وزارت اطلاعات و ارتباطات، بيش از 50 درصد سيم كارت هاي خريداري شده از سوي افراد خاموش مي باشد كه اين امر سبب گرديده تا سازمان تنظيم مقررات طي حكمي به اپراتورها اين اجازه را دهد تا سيم كارت هايي كه طي 90 روز خاموش بودند را سلب امتياز كند. بنابراين طبق اين قانون اگر يك خط سيم كارت براي بازه زماني طولاني مورد استفاده قرار نگيرد و يا بدهي هاي آن پرداخت نگردد، از سوي اپراتورها سلب امتياز مي گردد كه در گام اول اپراتورها موظف هستند با ارسال پيامك به مالك سيم كارت اخطار سلب امتياز دهند كه در صورت عدم پيگيري از سوي مالك، مراحل سلب امتياز سيم كارت اجرايي مي گردد. به همين خاطر ما در اين مطلب، به مدت زمان و نحوه سلب امتياز سيم كارت از سوي اپراتورها مي پردازيم: بر اساس اعلام اپراتور همراه اول، مالكين سيم كارت هاي با ارزش اين اپراتور تنها 6 ماه فرصت دارند تا براي سلب امتياز سيم كارت خود اقدام نمايند. البته مشتركين سيم كارت هاي دائمي همراه اول كه قبض خود را به مدت 4 ماه پرداخت نكرده باشند، سيم كارتشان قطع خواهد شد كه البته شرايط قطعي يك طرفه يا دو طرفه سيم كارت كاملا با سلب امتياز متفاوت مي باشد. در زمان قطعي سيم كارت، مشترك مي تواند تنها با پرداخت مبلغ قبض حتي بعد از تاريخ مقرر، نسبت به فعال سازي مجدد سيم كارت خود اقدام نمايد؛ ولي در سلب امتياز شرايط كمي پيچيده تر بوده و مشترك تنها در صورتي مي تواند سيم كارت سلب امتياز شده قبلي خود را باز گرداند كه خط هنوز به كسي واگذار نشده باشد. مراحل سلب امتياز سيم كارت دائمي همراه اول بدين صورت است كه تقريبا 9 ماه بعد از قطع يك طرفه سيم كارت به علت بدهي، اپراتور اقدام به قطع دو طرفه سيم كارت خواهد نمود كه در اين حالت امكان دريافت تماس نيز براي مشترك وجود نخواهد داشت و عملا سيم كارت بلا استفاده خواهد بود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه سيم كارت، مالك سيم كارت از سوي اپراتور پيامكي دريافت خواهد نمود كه در آن به مالك، فرصت يك ساله داده خواهد شد تا با پرداخت بدهي سيم كارت خود را دوباره فعال نماييد، در غير اين صورت بعد از اتمام بازه زماني اعلام شده سيم كارت بلافاصله سلب امتياز مي شود و در اختيار مالك جديد قرار مي گيرد. اما مالكين سيم كارت اعتباري همراه اول اگر بيش از 90 روز از سيم كارت هاي خود هيچ استفاده اي نكنند ( ارسال پيامك، برقراري تماس و استفاده از اينترنت ) سيم كارت غير فعال در روند سلب امتياز سيم كارت قرار مي گيرد. البته اپراتور همراه اول در اين زمينه صبر و شكيبايي بيشتري به خرج داده و معمولا سيم كارت هاي اعتباري اين اپراتور بعد از 6 ماه عدم استفاده، سلب امتياز مي گردند. مالكين سيم كارت دائمي ايرانسل، در صورت عدم پرداخت بدهي در سه ماه متوالي، اخطار قطع سيم كارت دريافت مي كنند كه در صورت عدم تسويه كامل بعد از 5 روز ، سيم كارت به صورت يك طرفه قطع مي شود كه در صورت عدم پرداخت بدهي بعد از 2 ماه سيم كارت به طور كامل و دو طرفه قطع مي شود. در چنين شرايطي مالك سيم كارت تنها 50 روز فرصت دارد تا نسبت به پرداخت بدهي و فعال سازي مجدد سيم كارت اقدام نمايد كه در صورت عدم پرداخت مبلغ بدهي، سيم كارت سلب امتياز شده و در اختيار مالك جديد قرار مي گيرد. البته مشتركين مي توانند با تماس با واحد پشتيباني ايرانسل و يا مراجعه حضوري به دفتر پشتيباني ايرانسل با پرداخت مبلغ بدهي، به شرطي كه سيم كارت به شخص ديگري واگذار نشده باشد، نسبت به بازگشت سيم كارت بدون پرداخت هزينه اقدام نمايند. در خصوص سيم كارت اعتباري ايرانسل در گام نخست، اين اپراتور نسبت به سلب امتياز سيم كارت هايي اقدام نمود كه به مدت 3 سال خاموش و بلا استفاده بودند، سپس اين قانون در مورد سيم كارت هايي كه 1 يا 2 سال خاموش بودند اجرايي شد و در حال حاضر سيم كارت هايي كه به مدت 6 ماه مورد استفاده قرار نگيرند، مشمول اين طرح خواهند شد. البته مشتركين مي توانند در صورت سلب امتياز سيم كارت اعتباري، مقدار شارژي كه در سيم كارت بوده را به خط ديگر ايرانسلي انتقال دهند. به طور كلي در خصوص سلب امتياز سيم كارت توسط اپراتورها، اغلب اپراتورها بر اساس قانون عمل نكرده و صبر و شكيبايي به خرج داده و به جاي 90 روز حدود 6 ماه بعد از خاموش بودن سيم كارت، نسبت به سلب امتياز مالكيت سيم كارت اقدام مي نمايند كه اين سيم كارت هاي سلب امتياز شده، مجددا از سوي اپراتورها به فروش مي رسد. البته مالكين جديد بايد تعهد كنند كه سيم كارت خريداري شده فعال شده و بلااستفاده نخواهد ماند. درست است كه اين قانون در وهله اول از خريد سيم كارت بلا استفاده توسط افراد جلوگيري نموده و در گام دوم سردرگمي و بي نظمي در ساختار اپراتورها و وزارت ارتباطات را كاهش مي دهد؛ ولي مي تواند خطر بزرگي براي مالكين سيم كارت ها محسوب گردد. زيرا هنگامي كه يك سيم كارت سلب امتياز شده و در اختيار مالك جديد قرار مي گيرد، مالك جديد مي تواند تنها با دريافت چند كد و بازيابي سيم كارت به تمامي اطلاعات قبلي مالك سيم كارت مانند پيامك ها، شماره تماس ها، پيام رسان هاي واتس اپ، تلگرام و .... دسترسي پيدا كند. بنابراين توصيه مي شود حتي الامكان از خريد سيم كارت هايي كه مي دانيد به آنها احتياج نداريد، خودداري نماييد؛ ولي اگر بنا به هر دليلي در منزل سيم كارت دائمي يا سيم كارت اعتباري غير فعال يا خاموش داريد، سعي كنيد در بازه هاي زماني يك ماهه سيم كارت را داخل گوشي قرار داده و حداقل يك روز از آن استفاده نماييد تا آن را از شرايط سلب امتياز خارج كنيد. · مدت زمان سلب امتياز سيم كارت از سوي اپراتور همراه اول
· مدت زمان سلب امتياز سيم كارت هاي ايرانسل
یکشنبه ۲۰ شهریور ۰۱ ۱۰:۲۲ ۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است