• تماس تلفني يا استفاده اينترنت در كدام اپراتور گران تر است؟
  • چگونه با گوشي آيفون به اينترنت خط همراه اول، ايرانسل و ..... وصل شويم؟
  • فروش فوري سيم كارت خود را به رندباز بسپاريد؟
  • هديه دوشنبه سوري براي همراه اولي ها
  • نحوه برداشتن پين كد سيم كارت در گوشي هاي هوشمند اندرويد و آيفون

همه آنچه كه بايد در مورد سيم كارت يكبار مصرف بدانيد؟

۹ بازديد

از سالي كه گوشي هاي اوليه به بازار آمد تا به امروز كه تكنولوژي و علم باعث پيشرفت بشريت شده و باعث آمدن گوشي هاي هوشمندي شده اند كه جايگزين بسياري از وسايل شده اند و تغييرات بسيار بزرگ را در زندگي خود مي بينيم و اين وسايل به نحوي زندگي ما را گرفته است. و از طرفي هم گوشي هاي هوشمند با سيم كارت هاي اعتباري يا دائمي كار ميكند كه اين روز ها اپراتور هاي زيادي هستند كه در داخل كشور فعاليت مي كنند. اين وسيله بسيار كوچك بسيار مهم و ضروري است و در صورت نبود آن بسياري از اپ هاي گوشي كار نمي كنند بودن و داشتن آن بسيار مهم است. بودن و داشتن سيم كارت اين روز ها يكي از مهم ترين چيز هايي است كه باعث اين مي شود كه گوشي ها را به عنوان يك وسيله بازي استفاده كنيم يا اينكه از گوشي به عنوان جايگزين همه وسايل ببينيم

اهميت سيم كارت

سيم كارت ها با وجود كوچكي به عنوان جزء جدايي ناپذير گوشي هاي همراه، نقش بسيار مهمي در برقراري ارتباط و انجام امور بازي مي كنند، به طوري كه بدون آنها، تقريبا كليه گوشي ها به گجت هايي غير قابل استفاده بدل خواهند گشت.

با توجه به اين كه در صورت سوء استفاده از سيم كارت و وقوع هرگونه جرم، ممكن است؛ مشكلات بسيار زيادي براي مالكان اصلي سيم كارت ها ايجاد شود، همواره از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تلاش شده تا اهميت اين موضوع با روش هاي مختلف به مشتركين گوشزد شده و با اطلاع رساني هاي به موقع از بروز مشكلات و هزينه هاي ناخواسته بعدي جلوگيري گردد.

به طوري كه بر اساس آخرين مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي؛ هر فرد ايراني مي تواند در مجموع 10 سيم كارت را با كد ملي خود ثبت نمايد. اين قانون كه تحت عنوان" طرح احراز هويت و ساماندهي سيم كارت" اجرا گرديد؛ در راستاي جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالي و كاهش تخلفات تصويب شد تا با حفظ كامل حريم شخصي مشتركين، راه هاي سوء استفاده سودجويان از بين برود. به همين خاطر بعد از تصويب اين قانون، در صورتي كه مشترك داراي بيش از 10 سيم كارت فعال باشد، پس از نقل و انتقال، شماره تلفن همراه مورد نظر تا زمان تعيين تكليف، به صورت غير فعال خواهد ماند.

با اين وجود، آنچه كه اين روزها بسيار به چشم ميخورد؛ فروش سيم كارت هاي بي نام و نشان است كه معمولا در بازارهاي اصلي خريد و فروش موبايل به كرات ديده مي شوند. سيم كارت هايي كه به نظر مي رسد؛ به راحتي و بدون ثبت در هيچ سيستمي قابل استفاده بوده و امكانات يك سيم كارت كامل را در اختيار كاربران قرار مي دهد.

حال سوال اينجاست كه با وجود اجرايي شدن طرح ساماندهي سيم كارت، چگونه همچنان سيم كارت هاي بي هويت در بازار موجود مي باشد؟

 سوال مهم تر اين كه: آيا خريد و فروش سيم كارت به همين راحتي و بدون هيچ نظارتي امكان پذير است؟

 

سيم كارت يكبار مصرف چيست؟

اين سيم كارت ها كه تحت عنوان سيم كارت يكبار مصرف يا سيم كارت سفيد شناخته مي شوند، سيم كارت هاي بي هويتي هستند كه توسط دستفروشان يا دكه ها به فروش مي رسند. نكته حائز اهميت در فروش اين سيم كارت ها اين است كه فروشندگان آنها مسئوليت هيچ چيز را قبول نكرده و تنها فروشنده اين سيم كارت ها مي باشند. به طوري كه بدون بررسي مدارك خريدار اقدام به فروش مي كنند.

بنابراين افراد مي توانند با اطلاعات جعلي مانند كد پستي جعلي و اطلاعات فردي دروغين به راحتي يك سيم كارت سفيد تهيه كرده و با آن اقدام به كلاهبرداري يا تخلفات مختلف بكنند. از آنجا كه اين سيم كارت ها براي مدت محدودي فعال هستند و تمامي امكانات يك سيم كارت كامل را در اختيار كاربران قرار مي دهند، يك ابزار مناسب براي سودجويان كلاهبرداران مي باشد تا بدون اين كه شناسايي شوند از آنها به هر طريقي كه مي خواهند استفاده نمايند.

حال سوالي كه ذهن هر فرد را مشغول مي كند اين است كه: اين سيم كارت ها از چه طريقي به دست اين افراد مي رسند و توسط كدام اپراتور پشتيباني مي گردند؟

 

منبع سيم كارت يكبار مصرف از كجاست؟

به نظر مي رسد شروع اين مشكل بر مي گردد؛ به زماني كه اپراتورها شروع به ارائه سيم كارت هديه نمودند و تعداد سيم كارت در بازار افزايش يافت. از آنجا كه سيم كارت هاي هديه به صورت رايگان و بدون ثبت در سيستم در اختيار افراد قرار مي گيرد؛ معمولا با بي دقتي صاحب اصلي در اختيار افراد سودجو و فرصت طلب قرار مي گيرد.

علاوه بر اين برخي از اين سيم كارت هايي كه تحت عنوان سيم كارت يكبار مصرف در بازار به فروش مي رسند، سيم كارت هايي هستند كه به نام افراد نيازمند مانند كارتن خواب ها ثبت شده است.

 

مدت زمان اعتبار سيم كارت يكبار مصرف چقدر است؟

سيم كارت هاي بي هويت كه در واقع همان سيم كارت هاي هديه اپراتور است؛ به طور متوسط بين يك تا سه ماه قابليت استفاده دارند. البته اين سيم كارت ها قابليت تبديل شدن به يك سيم كارت كامل را دارند، به شرطي كه صاحب سيم كارت با مراجعه به دفاتر پيشخوان خدمات دولت نسبت به ثبت اطلاعات شخصي اقدام نمايد.

گفتني است؛ سيم كارت هاي بي هويتي كه توسط افراد سودجو با ثبت اطلاعات افراد نيازمند مانند معتادان و كارتن خواب ها فروخته مي شوند؛ مانند يك سيم كارت عادي براي هميشه فعال مي باشد.

 

اقدامات مسئولان امر براي ساماندهي اين معضل چه بوده است؟

در طول سال هاي گذشته، ارگان هاي مسئول خصوصا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، تلاش كردند تا با اقدامات پيشگيرانه، شرايط را براي سوء استفاده سودجويان سخت نمايند.

به همين خاطر از بهمن ماه 1395، خريدار سيم كارت اعتباري يا دائمي كليه اپراتورها موظف به ارائه يك كد ملي شدند تا بدين وسيله از خريد و فروش سيم كارت بي نام و نشان جلوگيري شود.

 علاوه بر اين افرادي كه قبلا اطلاعات خود را در سيستم ثبت نكرده بودند، موظف شدند تا با مراجعه به اپليكيشن اپراتور مربوطه، اطلاعات شخصي خود را تكميل نمايند.

البته با وجود تلاش هاي فراوان، روند استقبال مردم از اين اقدامات ضعيف بود. زيرا از يك طرف سيم كارت هايي كه نقص اطلاعات داشتند، همچنان در سيستم فعال بودند و كاربر دليلي براي مراجعه و تكميل اطلاعات نداشت؛ از سوي ديگر استفاده از سيم كارت هاي هديه نيازي به ارائه كد ملي معتبر ندارد و به راحتي در همه جا خريد و فروش مي گردد.

 

چه بايد كرد؟

به نظر مي رسد؛ قوانيني كه در حال حاضر وجود دارد نه تنها نتوانسته از وقوع جرم و كلاهبرداري بكاهد؛ بلكه باعث شده تا افراد سودجو با خيال راحت با استفاده از سيم كارت هاي بي هويت، بدون آنكه پايشان گير بيفتد؛ به اقدامات تبهكارانه خود بپردازند؛ بنابراين مشكل نه تنها حل نشده بلكه خريد و فروش سيم كارت يكبار مصرف، رواج بيشتري پيدا كرده است.

زيرا در شرايط كنوني عدم مديريت صحيح و هوشمندي افراد سودجو بار ديگر مشكلات زيادي را ايجاد نموده است كه لزوم دقت نظر و آگاهي شهروندان را مي طلبد و لازم است؛ مشتركين با دقت و نگهداري در سيم كارت هاي هديه، به هيچ وجه آنها را در اختيار افراد ناشناس قرار ندهند.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.