• تماس تلفني يا استفاده اينترنت در كدام اپراتور گران تر است؟
  • چگونه با گوشي آيفون به اينترنت خط همراه اول، ايرانسل و ..... وصل شويم؟
  • فروش فوري سيم كارت خود را به رندباز بسپاريد؟
  • هديه دوشنبه سوري براي همراه اولي ها
  • نحوه برداشتن پين كد سيم كارت در گوشي هاي هوشمند اندرويد و آيفون

راه هاي پيشگيري از كلاهبرداري تعويض سيم كارت

۶ بازديد

اين روز ها كلاه برداري به هر نحوي انجام مي شود و بسياري از مردم دچار كلاهبرداري مي شوند. اين روزها كلاه برداري از طريق سيم كارت هاي گوشي هم انجام مي شود كه براي بسياري از مردم نگران كننده بوده است و بسياري از مردم بايد مراقب باشند كه دچار اين اتفاق نشوند و از طرفي هم انجام تاين كلاهبرداري براي كسي سيم كارت به نامش بوده است و با سيم كارتش انجام شده است بسيار بد بوده است.از همين رو بايد آدم ها مراقب باشند كه اگر سيم كارت خود را ازدست دادند بايد سريعا آن را بسوزانند كه خدايي نكرده براي آنها مشكلي به وجود نياييد و مردم بتوانند كه به راحتي و بدون اينكه استرس كلاه برداري از سيم كارت خود را داشته باشند را كنار بگذارند. اين روز ها كلاهبرداري از طريق سيم كارت بسيار زياد شده است و مردم به خاطر اين قضيه ها بايد بسيار مواظب باشند

به تازگي بخش كلاهبرداري سايبري لس آنجلس سوابق محاكمه اي يك مرد 24 ساله ايراني به نام امير حسين گلشن را رسانه اي كرد. بر اساس اين خبر اميرحسين كه ساكن لس آنجلس مي باشد؛ از ستاره هاي رسانه هاي اجتماعي اخاذي مي كرده است.

 

شگرد خاص هكر ايراني در سرقت هاي مجازي خبرساز شد

مطابق سوابق محاكمه اي منتشر شده، اميرحسين گلشن حساب كاربري زنان مشهور تاثيرگذار را در اينستاگرام از طريق تعويض سيم كارت آنان تصاحب و سپس با درخواست دريافت پول و ويدئو هايي با مضامين جنسي از قربانيان براي پس دادن حساب هاي اينستاگرامي آنها، اخاذي مي كرده است.

بر اساس گفته هاي يك مامور ويژه كلاهبرداري سايبري لس آنجلس در ژانويه 2023، در يك سري پرونده هاي تعويض سيم كارت، مشكوك بودن اميرحسين گلشن براي اف بي آي مشخص شد. سپس آپارتمان مجلل گلشن شناسايي شد و با مشخص شدن آدرس آي پي، فعاليت هاي اينترنتي او رديابي گرديد.

 

ماجراي كلاهبرداري چگونه بوده است؟

بخش كلاهبرداري سايبري لس آنجلس با اشاره به پرونده كلاهبرداري و اخاذي يك ايراني از ستاره هاي رسانه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام در مورد نوع خاصي از كلاهبرداري اينترنتي به كاربران هشدار داد.

 افزايش چشمگير هك سامانه ها و پايگاه هاي داده در طول سال هاي اخير نشان مي دهد كه شيوه كلاهبرداري تعويض سيم كارت به عنوان يك فرصت براي دستيابي به اطلاعات افراد، بسيار مورد استفاده كلاهبرداران و هكرها قرار مي گيرد. امير حسين گلشن نيز از اين شيوه براي اخاذي از ستاره هاي فضاي مجازي استفاده نموده است و آنها را مجبور به پرداخت مبلغ هنگفتي كرده است. سوابق بانكي گلشن نيز نشان مي دهد كه او در شبكه پرداخت ديجيتال Zelle حدود 165 تراكنش به مبلغ 23 هزار و 790 دلار از افراد مختلف دريافت كرده است.

 

مثلا در يك مورد زماني كه قرباني از پرداخت هزار دلار به اميرحسين گلشن براي بازگرداندن حساب خودداري كرد، گلشن درخواست خود را تغيير داد و براي بازگرداندن حساب از او خواست تا در يك تماس ويدئويي برهنه شود. البته بعد از اين اتفاق، گلشني حساب قرباني را پس داد، اما همچنان با او تماس مي گرفت و پيامك مي فرستاد. يك بار هم كه او از فرد قرباني درخواست صرف شام را نمود و قرباني نپذيرفت و ديگر پاسخ نداد؛ گلشن دوباره كنترل حساب اينستاگرامي قرباني را به دست گرفت و حساب او را كامل حذف كرد كه از نظر مامور اف بي آي، گلشن اين كار را با استفاده از كد بازيابي كه زمان در اختيار داشتن حساب ذخيره كرده است؛ انجام داده بود.

بررسي ها نشان مي دهد؛ تقريبا همه قرباني ها پرداخت هايي به حساب گلشن داشتند كه در جزئيات اغلب آنها به واژه ها و عبارت هايي از حساب اينستاگرامي اشاره شده است. مثلا در يك مورد در جزئيات نوشته شده بود كه" تو يك عوضي حال بهم زني كه از يك 14 پول مي دزدي." ( به باور اف بي آي عدد 14 به سن قرباني اشاره مي كند.)

 علاوه بر اين در بازه زماني سال هاي 2018 تا 2022، بيش از 423 هزار دلار به كيف پول هاي ديجيتال اميرحسين گلشن واريز شده است.

 

كلاهبرداري تعويض سيم كارت چيست؟

در اين شيوه كلاهبرداري كه به كلاهبرداري تعويض سيم كارت يا ( SIM swap ) معروف است؛ فرد هكر يا مهاجم بعد از جمع آوري اطلاعات شخصي قرباني مانند نام، شماره تلفن، آدرس ايميل و تاريخ تولد شروع به كار مي كند. او بعد از دستيابي به اطلاعات فرد قرباني، با اپراتور ارائه دهنده سيم كارت فرد مورد نظر تماس گرفته و تلاش مي كند تا با بيان يك داستان جعلي، اپراتور را فريب داده و خود را به عنوان صاحب اصلي سيم كارت جا زده و درخواست تعويض سيم كارت را ثبت نمايد. بعد از فريب اپراتور، سيم كارت اوليه فرد قرباني مسدود شده و سيم كارت جديد در اختيار فرد مهاجم قرار مي گيرد.

 در چنين مرحله اي، فرد كلاهبردار كنترل كامل بر شماره تلفن فرد قرباني داشته و به راحتي مي تواند از كليه ارتباطات فرد قرباني آگاهي پيدا كند. زيرا هر كس با اين شماره تماس بگيرد يا پيامكي ارسال نمايد، در اصل با دستگاه فرد كلاهبردار تماس گرفته است.

با توجه به اين كه هدف از هك و تعويض سيم كارت، كلاهبرداري يا اخاذي مي باشد، قطعا قبل از جعل سيم كارت، هكر به اطلاعات حساب بانكي قرباني نيز دسترسي خواهد داشت، تا بعد از جعل سيم كارت و ورود به وب سايت بانك، نام كاربري و رمز عبور قرباني را وارد كرده و با استفاده از رمز يكبار مصرف بانكي كه به شماره تلفن قرباني ارسال مي شود، حساب مورد نظر را تخليه نمايد.

 

اقدامات امنيتي در برابر كلاهبرداران و اخاذان تعويض سيم كارت

با وجود حرفه اي بودن اين كلاهبرداران و هكرها، باز هم همه افراد مي توانند با انجام اقداماتي خطر قرباني شدن در اين نوع كلاهبرداري را كاهش دهند و با محافظت درست از اطلاعات شخصي و نظارت بر حساب هاي بانكي كار را براي كلاهبرداران سخت و دشوار سازند:

·        در گام اول بايد در برابر اطلاعات شخصي محتاط باشيد و از اشتراك گذاري اطلاعات شخصي مانند شماره تلفن، آدرس و تاريخ تولد به صورت آنلاين يا تلفني خودداري نماييد.

·        همواره از احراز هويت دو مرحله اي در حساب هاي فعال استفاده نماييد تا دسترسي كلاهبردار را دشوار تر سازيد. تعيين يك لايه امنيتي اضافه مانند كد ارسال شده به شماره تلفن يا آدرس ايميل مي تواند شرايط دسترسي كلاهبردار را سخت تر نمايد.

·        از رمزهاي عبور قوي استفاده نموده و از به كار بردن رمزهاي عبور يكسان براي چندين حساب خودداري نماييد.

·        در هنگام استفاده از واي فاي عمومي محتاط باشيد. زيرا مشتركين در هنگام استفاده از Wi-Fi آسيب پذيرتر هستند؛ به همين خاطر بهتر است از VPN براي محافظت از ارتباطات خود استفاده كنيد.

·        همواره حساب هاي بانكي خود را زير نظر داشته باشيد. پيشنهاد مي شود؛ به طور مرتب حساب هاي بانكي و رسانه هاي اجتماعي خود را نسبت به هر گونه فعاليت بررسي كنيد و در صورت مشاهده هرگونه فعاليت مشكوك، بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهيد.

·        بلافاصله بعد از مشاهده هر گونه فعاليت مشكوك، با اپراتور ارائه دهنده سيم كارت خود تماس بگيريد و درخواست مسدود سازي سيم كارت را ثبت نماييد.

 

در صورت قرباني شدن، چه بايد كرد؟

مهم ترين نكته در زمان وقوع هر جرمي، حفظ خونسردي و انجام اقدامات اوليه مي باشد. بنابراين اگر قرباني كلاهبرداري تعويض سيم كارت شديد؛ بلافاصله اقدامات زير را انجام دهيد:

·        با اپراتور خود تماس بگيريد. فرقي نمي كند مشترك سيم كارت دائمي يا اعتباري كدام اپراتور هستيد، بلافاصله با اپراتور خود تماس بگيريد و ضمن گزارش كلاهبرداري، درخواست كنيد تا فرآيند تعويض سيم كارت در حساب شما را مسدود كنند.

·        گذرواژه هاي همه حساب هاي بانكي و رسانه هاي اجتماعي خود را كه ممكن است در معرض خطر قرار بگيرد، تغيير دهيد.

·        اگر حساب بانكي شما به خطر افتاده است، در اسرع وقت با بانك يا موسسه مالي خود تماس بگيريد و با گزارش كلاهبرداري درخواست مسدود كردن هر تراكنش را ثبت كنيد.

·        هر چه سريعتر كلاهبرداري را به مقامات مربوطه، مانند پليس گزارش دهيد كه اين امر مي تواند از كلاهبرداري بيشتر و بازيابي اطلاعات جلوگيري كند.

در هر صورت اگر در شبكه هاي مجازي فعاليت داريد؛ بهتر است هميشه، با يك متخصص امنيت سايبري در ارتباط باشيد؛ زيرا كلاهبرداري تعويض سيم كارت در همه كشورها از جمله ايران يك تهديد رو به رشد است كه مي تواند منجر به آسيب هاي مالي و شخصي قابل توجهي گردد و ضررهاي جبران ناپذيري را شامل حال شما كند.

 

منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.